New life for engine
Uusien koneiden hintojen noustessa tehdaskunnostus on mielekäs vaihtoehto – Catin 21 000 työtuntia ajettu pyöräkuormaaja sai uuden elämän
—
Kustannusten noustessa kokonaisvaltaisesti urakoitsijan on harkittava investointejaan entistä tarkemmin. Uuden koneen hankkimiselle vaihtoehtona on tehdaskunnostus.
21 000 tunnin urakoinnin jälkeen tehdyn tehdaskunnostuksen jälkeen Cat 988 alkoi käyttäytymään uuden lailla. Kuva: Arto Turpeinen.
Avesco RePower
—
Tehdaskunnostetulle koneelle vakiona 36 kk/6 000 h:n takuu.
Laajasti räätälöitävissä – tarvittaessa jopa uudelleenmaalaus ja uusi sarjanumero.
Cat 988:n kunnostus kesti noin kaksi kuukautta.
Tehdään aina asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Tehdaskunnostetut varaosat ovat yleisiä etenkin esim. laturien ja starttien kohdalla. Komponenttipulan vuoksi maahantuojat ovat alkaneet myydä OEM-varaosia alkuperäisien vaihtoehtona. Caterpillar kuitenkin tarjoaa pakettina myös kokonaisen koneen tehdaskunnostusta.
Aivan pieniin koneisiin tätä ei ole järkevää tehdä – tällä hetkellä kunnostuksia myydään Cat 980 -pyöräkuormaimesta ylöspäin, jonka työpaino on hieman yli 30 tonnia. Tarjontaa on kuitenkin tarkoitus laajentaa hieman pienempiin kuormaimiin. Järkevä painoraja on noin 23 tonnia. Kunnostuksia on tehty jo vuosituhannen alussa, mutta nyt toimintaa käynnistellään uudelleen.
Pyöräkuormaajien lisäksi operaatioita on tehty myös dumppereihin, materiaalinkäsittelykoneisiin ja kaivinkoneisiin. Viimeksi mainituissa pienin kokoluokka on noin 23 tonnia, jolloin asialistalle otetaan moottori ja hydrauliikka.
Pyöräkuormainten lisäksi kunnostuksia tehdään myös muihin koneisiin. Tarvittaessa kone myös maalataan uudelleen. Kuvan dumpperiin oli tehty täysremontti. Kuva: Arto Turpeinen.
"Isoja sertifioidulla osilla tehtyjä peruskunnostuksia tehdään vuodessa 5–10 kappaletta. Caterpillarin laskelmien mukaan peruskunnostuksen hiilijalanjälki on jopa 90% uutta konetta pienempi. Tämä voi olla asiakkaalle jopa myyntivaltti", kertoo maahantuoja Avesco Oy:n huollon asiakaspalveluvastaava Pertti Karppinen.
Avescon Pertti Karppinen kertoo, että perusteellisia tehdaskunnostuksia tehdään vuosittain 5–10 kappaletta. Aivan pieniin koneisiin näitä ei tehdä. Kuva: Arto Turpeinen.
Kunnostuksella elinikää
—
Eräs peruskunnostuksen hankkineista urakoitsijoista on vieremäläinen Torssosen Murskaus Oy, joka toimii pääasiassa Savo-Karjalan alueella, mutta tarvittaessa kenttään kuuluu koko Suomi. Yrityksellä on viisi murska-asemaa ja 10 pyöräkuormaajaa. Vuosittain kiveä murskataan noin kolme miljoonaa tonnia. Yli 50 tonnia painavia Cat 988 -kuormaajia on kaksi kappaletta, joista toinen alkoi urakoinnissa jo väsyä.
Jukka Torssonen kertoo yrityksen murskaavan kiveä vuosittain noin kolme miljoonaa tonnia. 988:n kunnostus tuli maksamaan noin puolet täysin uuden koneen hinnasta. Kuva: Arto Turpeinen.
"Tunnit alkoivat tulla täyteen, sillä koneella oli ajettu jo 21000 tuntia. Koneeseen ei oltu tehty juuri mitään remonttia. Olisi pitänyt kuitenkin ostaa uusi, mutta Avescolta tarjosivat kunnostusta vaihtoehtona. Päädyimme siihen, koska se oli alle puolet uuden kustannuksista", kertoo Jukka Torssonen.
Cat 988:n moottoriteho on 433 kilowattia. Ennen kunnostusta Torssosen Murskauksen koneella oli ajettu jo 21000 tuntia. Kuva: Arto Turpeinen.
Torssonen kertoo tämän olleen järkevin vaihtoehto tällä hetkellä, sillä uusien koneiden hinnat ja muut kustannukset ovat nousseet kahdessa vuodessa 20–25%, joten toiminta on suunniteltava entistä tarkemmin.
Torssosen Murskauksen Cat 988:ssa on uudet sisukset, mutta vanhat kuoret, sillä ohjaamo alkuperäiskunnossa. Kuva: Arto Turpeinen.
Kunnostukseen päätyminen on ymmärrettävää, sillä uusi 988-kuormaaja maksaa noin 800–900 000 euroa. Koneeseen vaihdettiin koko voimansiirto ja hydrauliikka sekä samalla sylinterit kunnostettiin. Remontin jälkeen ero on huomattu myös käytännössä.
Kunnostuksessa vaihdettiin mm. sylinterit. Rankassa murskeen kuormauksessa Cat 988:n polttoaineenkulutus 35–70 litraa tunnissa. Asiaan vaikuttaa suuresti kiven laatu. Kuva: Arto Turpeinen
"Kuormain on ollut koko ikänsä murskan syötössä, eli kovissa töissä. Nyt sisukset ovat käytännössä uudet, mutta ulkokuori vanha. Remontin jälkeen polttoaineenkulutus putosi joitakin prosentteja. Asiaan vaikuttaa käsiteltävä aines, mutta karkeasti ottaen polttoainetta kuluu 35–70 litraa tunnissa. Käytännössä kuormain käyttäytyy nyt kuin uusi ja on herkempi ajettava".
Tarpeiden mukaan kuormaimiin voidaan vaihtaa myös koko voimansiirto akseleita myöten. Remontin jälkeen Torssosen kuormaajan polttoaineenkulutus oli hieman pudonnut. Kuva: Arto Turpeinen
Asiakaslähtöistä kunnostusta
—
Avescon RePoweriksi nimetty kunnostusohjelma on laajalti räätälöitävissä. Esimerkiksi 162 kilowattiseen C7.1-moottoriin voidaan tehdä ainoastaan pieni kunnostus, jolloin ohjelmaan kuuluu mm. sylinterikannen vaihto sekä kaikki suodattimet. Peruskorjauksessa vaihdetaan kaikki osat johtosarjoja ja vesipumppua myöten. Hinnaksi on määritetty verottomana 24 900 euroa. Vertailun vuoksi kokonaan uusi moottori maksaa 42 150 euroa.
Remontin laajuus määritellään asiakkaan tarpeiden ja budjetin mukaan. Lisäksi koneelle annetaan 36 kuukauden tai 6 000 tunnin takuu, mutta sen voi laajentaa jopa 10 000 tuntiin.
"Projekti suunnitellaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan huomioiden mikä on järkevää toteuttaa. Suurimmassa ja kauneimmassa runkokin hiekkapuhalletaan ja maalataan uudelleen sekä akselit vaihdetaan. Aikaa täydellinen kunnostus vie noin kaksi kuukautta", Karppinen valottaa.
Avescon kunnostustoimintaa ollaan laajentamassa myös vaihtomoottoreihin. Volyymimalleissa koko moottorin voisi vaihtaa lennosta ja antaa vanhan vaihdossa. Tämän hinta- ja kokoluokan koneissa peruskunnostus onkin varteenotettava vaihtoehto. Halutessa koneeseen saa jopa uuden sarjanumeron.