Skip to main content

Vahvana kohti tulevaisuutta

Tilasto maailman suurimmista konevalmistajista vaihtelee vuosittain hieman alemmilla sijoituksilla, mutta vuodesta toiseen ykkösestä ei ole epäselvyyttä. Maailman suurin maarakennuskonevalmistaja on Caterpillar. Nyt tämä laajalla rintamalla koneita, palveluita ja monia muita alaan liittyviä toimintoja tarjoava amerikkalaisyhtiö täyttää 100 vuotta. Vaikka yrityksen historia on menestystarina vailla vertaa, halutaan katseet suunnata vahvasti tulevaisuuteen. Seuraava satavuotiskausi starttaakin teemalla ”Next 100 years” eli seuraavat 100 vuotta. Suomessa merkkiä seuraavalle satavuotiskaudelle luotsaa Avesco Oy.

Caterpillar 100 vuotta

Maailma oli hyvin toisenlainen 100 vuotta sitten, kun sellaiset herrasmiehet kuin Benjamin Holt ja C.L. Best yhdistivät viisaat päänsä ja perustivat Pohjois-Kaliforniassa yhtiön nimeltä Caterpillar Tractor Company vuonna 1925, huhtikuun 15. päivä.

Teollistuminen oli alkanut, mutta esimerkiksi polttomoottori otti vasta ensiaskeleitaan. Höyrykoneet olivat yleisiä. Rakentamista tehtiin nykymittapuun mukaan tarkasteltuna melko alkeellisin menetelmin ja valtava kysyntä työtä helpottaville ja nopeuttaville innovaatioille oli olemassa. Tähän saumaan edellä mainitut herrat iskivät jo kokeneina konevalmistajina.

Molemmilla oli taustaa jo omista yrityksistä ja yhdistämällä innovaatiot, esimerkiksi Holt valmisti jo traktoreita, syntyi sarjavalmistukseen tela-alustainen traktori. Sillä esimerkiksi vedettiin aluksi Amerikanmaan loputtomilla peltoaukeilla puimakonetta. Konsepti kehittyi myöhemmin puskutraktoriksi ja käsite ”pillari” oli syntynyt. Ensimmäiset dieselmoottoritkin koneisiin asennettiin jo vuonna 1931.

Autola Oy aloitti merkin maahantuonnin Suomeen sotien jälkeen vuonna 1947. Suomeen tuli tuolloin myös liittoutuneilta Eurooppaan joutilaaksi jäänyttä kalustoa. Caterpillarin puskukoneilla oli suuri merkitys, kun Puskutraktorit D4 ja D7 ovat nekin legendoja alallaan ja vanhojen konemiesten hyvässä muistissa.

Antti Wihuri tuli autokauppaakin harjoittavan ja lisää pääomaa etsivän Autola Oy:n omistajaksi vuonna 1954 ja Oy Witraktor Ab perustettiin. Puskutraktori oli pitkään Caterpillarin vahva tukijalka. Vasta 70-luvulla Suomeen tuotiin ensimmäiset kaivukoneet. Caterpillarista kehittyi maailmalla ja meillä vuosikymmenten saatossa nopeasti yksi markkinoiden johtavista merkeistä. Caterpillarin tuttu keltainen väri on ollut käytössä vuodesta 1979 lähtien.

Nykyään Caterpillar valmistaa maarakennuskoneita varsin kattavasti. Tuoteohjelmassa puskutraktorien, kaivukoneiden, pyöräkuormaajien ja tienrakennus- sekä -hoitokoneiden lisäksi on laaja valikoima kaivosteollisuuden tarpeisiin. Nykyään myös erilaiset konefliittien hallintaan ja valvontaan räätälöidyt teknologiat ovat olennainen osa toimintaa. Etäohjaus ja autonomia ovat nekin asioita, joista Holt ja Best tuskin näkivät edes unta sata vuotta sitten. Yritys toimii myös useilla muilla toimialoilla.

Juhlavuosi, paljon tapahtumia

Vuosi 2025 on siis yhtä juhlaa. Alkuvuodesta järjestettiin jo juhlat Sanfordissa, Pohjois-Carolinassa, sekä Peoriassa, Illinoisissa. Yhtiön globaalissa pääkonttorissa Irvingissä, Texasissa, yhtiön perustajien C.L. Bestin ja Benjamin Holtin perheet kokoontuivat yrityksen johtajien ja työntekijöiden kanssa juhlistamaan Caterpillarin ensimmäistä 100 vuotta innovaatioiden parissa. Nyt yhtiö aloittaa matkansa seuraavalle vuosisadalle. Juhlavuosi näkyy myös koko vuoden erilaissa näyttelyissä ja tapahtumissa sekä jälleenmyyjien eri tilaisuuksissa.

"Menestyksemme viimeisen sadan vuoden aikana on osoitus työntekijöidemme ahkeruudesta ja omistautumisesta, asiakkaidemme jatkuvasta luottamuksesta sekä jälleenmyyjiemme ja liikekumppaneidemme tuesta", sanoo Caterpillarin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Jim Umpleby.

Maailmassa ei ole toista konevalmistajaa, jonka valikoimasta löytyy yhtä laaja konevalikoima. Siihen kuuluu yhteensä yli 300 eri konemallia. Melkein kaikkea Catin tarjoamasta tuodaan Suomeen, lukuun ottamatta metsäkoneita, putkenlaskijoita ja kaavinvaunuja.

”Juhlavuoden kunniaksi Caterpillar tulee lanseeraamaan uusia ja mielenkiintoisia tuotteita ja digitaalisia palveluita. Odotamme innolla juhlavuotta ja lukuisia kohtaamisia asiakkaidemme kanssa”, aloittaa Avesco Oy:n toimitusjohtaja Olli Koivisto.

”100 vuoden iän saavuttaminen on kunnioitettava merkkipaalu mille tahansa yritykselle. Se osoittaa, että tuotteet ovat laadukkaita ja kestäviä ja niille on kysyntää”, täydentää myyntijohtaja Sami Seppälä.

”Caterpillar on 100 toimintavuotensa aikana ollut vahvasti rakentamassa maailmaa ennen kaikkea tehokkaiden ja luotettavien koneiden myötä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Cat on panostanut merkittävästi erilaisiin tuottavuutta parantaviin teknologioihin. Kuljettajaystävällisyys, turvallisuus ja tehokkuus sekä taloudellisuus kuvaavat koko Cattuotetarjoamaa hyvin”, tiivistää maarakennuskoneista ja teknologioista vastaava johtaja Iiro Haataja.

Vuonna 2023 Caterpillarin liikevaihto oli noin 67 miljardia euroa ja se työllisti maailmanlaajuisesti yli 113 000 ihmistä.

Caterpillarin Espanjassa, Malagan lähellä sijaitseva koulutus- ja koeajokeskus on tullut vuosien mittaan tutuksi niin jälleenmyyjien edustajille, asiakkaille kuin lehdistöllekin. Puskukoneilla toteutettu ”Big Push”-näytös on jo käsite ja se toistuu vuodesta toiseen.

Viisi vuotta Avescoa

Sveitsiläinen, 150 vuotta vanha perheyhtiö Avesco AG on vastannut vuodesta 2020 lähtien Caterpillarista Suomessa. Avesco ja Caterpillar ovat tehneet yhteistyötä Sveitsissä jo yli 90 vuotta. Vuonna 2016 kumppanuus laajeni ensin Baltian markkinoille ja vuodesta 2020 myös Suomeen.

Tuolloin perustettiin yhtiö Avesco Oy. Näin Witraktorin lähes 70 vuoden historia merkin puitteissa päättyi. Viidessä vuodessa Avesco on laajentunut koko Suomen kattavaksi konetaloksi tarjoten konemyynnin ja jälkimarkkinoinnin palvelut niin yhden koneen toimijoille kuin suurille, kaivoksilla operoiville asiakkaille.

Caterpillarin vahva tuotekehitys ja edistyneet teknologiat varmistavat pyrkimykset kohti hiilineutraalia maailmaa.

”Caterpillar-koneet vastaavat nyt ja tulevaisuudessakin markkinoiden tarpeisiin. Lisäksi Caterpillarin tuotteet on suunniteltu siten, että niillä on pitkä elinkaari. Niitä voidaan myös kustannustehokkaasti peruskunnostaa, erityisesti isommissa kokoluokissa”, sanoo Koivisto.

Digitalisaation merkitys on kasvussa ja Caterpillar tarjoaa tähän jo nykyisinkin erinomaisia työkaluja, kuten koneen kunnon valvontaa ja huoltotarpeiden tunnistamista. ”Ne helpottavat koneiden käyttöä ja tehostavat toimintaa. Digitaalisilla apulaitteilla, kuten 3D-koneohjausjärjestelmillä, pystytään myös optimoimaan ja tehostamaan käyttöä. Haasteena näemme erityisesti vaihtoehtoiset energiaratkaisut ja niiden infrastruktuurin riittävän kehittämisen”, jatkaa Koivisto.

”Koneiden automaatio tullee sekin ottamaan merkittäviä askelia tulevaisuudessa”, täydentää Seppälä.

Noin 260 ihmistä työllistävä Avesco Oy on Koiviston ja Seppälän sanoin eteenpäin pyrkivä, jatkuvaa kehitystä tavoitteleva organisaatio, jonka keskiössä on asiakkaiden menestys ja heidän tarpeensa.

”Odotamme Avescon positiivisen kehityksen jatkuvan edelleen tulevinakin vuosina. Ensimmäisten viiden vuoden aikana on saatu rakennettua vahva pohja tulevaisuuden kehitystä ja tarpeita ajatellen. Liikevaihtomme on kehittynyt markkinoihin nähden positiivisesti ja tavoittelemme jatkossakin kestävää kasvua”, tiivistää Seppälä.

Caterpillar on mielletty infrarakentamisen ja kaivosteollisuuden toimijaksi, mutta jalansija on kasvamassa myös muissa kategorioissa. Caterpillar-koneille ominainen, jo aiemmin mainittu pitkä elinkaari pienentää sekin osaltaan hiilijalanjälkeä.

”Caterpillarin erityinen vahvuus on siinä, että organisaatio tuotteiden ja jälleenmyyjien taustalla on vahva ja erittäin asiantunteva. Tämä tuo Caterpillarin omistajalle turvaa tuotteen koko elinkaaren ajaksi. Vahvuutena näemme myös Caterpillarin kilpailukyvyn omistamisen kokonaiskustannuksien (Total Cost of Ownership) näkökulmasta, kun kaikkia elinkaarikustannuksia suhteutetaan tuotettuja tonneja kohden”, jatkaa Koivisto.

Caterpillarin merkittävät tuotekehitysresurssit takaavat sen, että tuotteet tulevat vastaamaan ympäristövaateisiin myös tulevaisuudessa. ”Caterpillar on jo nykyisin tuotteissaan huomioinut ympäristönäkökulmat. Samassa ajassa pystytään työskentelemään yhä tehokkaammin ja pienimmällä kulutuksilla”, lopettaa Seppälä.

Avescon miehet Taneli Riuttamäki (vas.), Olli Koivisto, Sami Seppälä ja Iiro Haataja toteavat Caterpillarin ja Avescon tulevaisuuden olevan edelleen täynnä uusia innovaatioita ja pyrkimys kohti hiilineutraaliutta on vahva.

Pienestä suureen

Caterpillarin ehdoton vahvuus alan toimijana on erittäin laaja tarjonta. Tuotevalikoima kattaa kaiken mikroluokan kaivukoneista raskaisiin kaivosteollisuuden työkoneisiin ja suuriin varavoimahankkeisiin.

”Pystymme toimittamaan laajasti tuotteita asiakkaidemme tarpeisiin. Avescon näkökulmasta kaikki tarjonnassamme olevat Caterpillarin tuotteet ovat kokoon ja tyyppiin katsomatta tärkeitä, kullekin on oma käyttäjäkuntansa”, aloittaa Haataja.

Caterpillarin edut tulevat Haatajan mukaan parhaiten esiin, mitä vaativampaa työtä tehdään.

”Monesti Caterpillarin koneet nousevat eturiviin, kun lasketaan euroa per tonni kustannuksia, mikä on äärimmäisen tärkeä mittari louhos- tai kaivosympäristön tuottavuuden kannalta. Korkean polttoainetehokkuuden (tuottavuuden ja kulutuksen suhde) myötä Cat-koneet ovatkin yleinen näky murskauskentillä sekä kaivoksilla”, jatkaa Haataja.

Haataja luettelee koko joukon konemalleja, jotka ovat sektoreillaan erittäin suosittuja. Kun Caterpillar perinteisesti on tunnettu raskaista koneistaan, ovat miniluokan kaivukoneet ja pyöräkuormaajat nekin kasvattaneet suosiotaan, eikä vähiten uuden Next Gen -malliston kehittyneiden ominaisuuksien myötä.

”Nykyään myös mikro- ja minikaivukoneet ovat käyttäjien keskuudessa erittäin pidettyjä. Ne tarjoavat muun muassa sähköisen esiohjauksen, alhaisen melutason ja paineistetun ohjaamon, paljon säätömahdollisuuksia ja korkeatasoisen käyttäjäergonomian. Pienissä pyöräkuormaajissa mallisto on myös äskettäin uudistunut ja pienimmätkin koneet on otettu äärimmäisen hyvin vastaan”, valistaa Haataja.

Keskikokoisissa pyöräkuormaajissa on myös vahva mallisto ja niistä erityisesti painoluokat 30–35 tonnia ovat Haatajan mukaan osoittautuneet luotettaviksi ja tehokkaiksi monissa työkohteissa. Pienemmät 18–22 tonnin kokoluokat ovat pikkuhiljaa saamassa myös jalansijaa Suomessa.

”Caterpillar on panostanut paljon myös asfaltinlevittimien mallistoon ja on tuonut uudet Next Gen -mallit markkinoille. Isoissa materiaalinkäsittelykoneissa on myös erittäin kilpailukykyiset koneet, joita onkin toimitettu Suomeen jo kaksinumeroisia määriä.”

Erilaiset kauko- ja etäohjausratkaisut sekä koneohjausjärjestelmät ovat monesti jo arkipäivää ja Caterpillar panostaa tähän kehitykseen voimakkaasti.

”Caterpillar on noussut viime vuosien aikana ”teknologiajohtajaksi” omalla alallaan. Semiautomaattinen kaivuu mittalaitteen pintamallin mukaan on jo nykyisellään mahdollista luotettavasti ja tehokkaasti. Hydrauliikan sähköinen esiohjaus mahdollistaa monenlaisia uusia ominaisuuksia nykyaikaisiin koneisiin”, valistaa Haataja.

Käyttövoimat ovat murroksessa. Sähkön sekä vedyn osalta voidaan tulevaisuudessa odottaa paljon uutta innovointia.

”Caterpillar panostaa edelleen vahvasti myös perinteisen polttomoottoriteknologian kehittämiseen. Nykytekniikalla päästään entistä parempaan polttoainetaloudellisuuteen. Koneista tulee osittain autonomisia ja koneiden automatiikat tulevat luultavasti kehittymään entisestään. Erilaiset etäohjaussovellukset tulevat lisääntymään niin koneiden käytössä kuin huolto- ja korjaustoimenpiteissä. Caterpillarin strateginen näkymä seuraavalle 100-vuotiskaudelle pysyy edelleen kunnianhimoisena ja tavoitteellisena. Nyt jos koskaan kannattaa ostaa Cat-kone juhlavuoden kunniaksi”, sanoo Haataja lopuksi.

Vanha nuortuu

Vanhojen koneiden peruskunnostukset ovat yksi tärkeä osa kestävää kehitystä. Caterpillarilla on pitkät perinteet niistä. Ne juontavat juurensa yli 70 vuoden taakse. Yhtiö on ollut edelläkävijä uudelleenkäyttöön perustuvien kunnostusohjelmien kehittämisessä. Tämä vastuullinen toimintamalli on edelleen keskeinen osa brändin toimintafilosofiaa.

Maailmanlaajuisesti peruskunnostukset ovat erittäin yleisiä, sillä ne tarjoavat kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon uuden kaluston hankkimiselle. Peruskunnostuksia tehdään erityisesti suurille maarakennus- ja kaivoskoneille, mutta myös pienempi kalusto on enenevissä määrin edustettuna, varsinkin komponenttien kunnostusten osalta.

”Suomessakin peruskunnostukset ovat keskeinen osa toimintaamme. Koneet räätälöidään aina asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tyypillinen peruskorjaustapahtuma alkaa koneen tai komponenttien perusteellisella kuntokartoituksella. Sen pohjalta laaditaan kunnostussuunnitelma. Yleisimmät toimenpiteet sisältävät moottorien, voimansiirron ja hydrauliikkakomponenttien kunnostuksen eli voimansiirron peruskunnostuksen, mutta voimme tarvittaessa kunnostaa myös koko koneen”, kertoo palvelumyynnistä Avescolla vastaava Pertti Karppinen.

Avescolla komponenttien kunnostukset on keskitetty Keravan komponenttikorjaamolle ja koneiden peruskunnostukset Kuopion, Oulun ja Tampereen korjaamoille.

”Kunnostuksen kesto riippuu täysin kunnostettavasta kokonaisuudesta ja on tyypillisesti 2–10 viikkoa. Peruskunnostuksia on tehty Suomessa jo vuosikymmenten ajan, joten kokemusta ja osaamista löytyy runsaasti.”

Vanhan koneen kunnostus kannattaa erityisesti silloin, kun koneella on vielä käyttöarvoa ja sen runkorakenne on kunnossa. Kunnostus tarjoaa merkittäviä säästöjä verrattuna uuden koneen hankintaan ja pidentää koneen käyttöikää vuosiksi eteenpäin.

”Autamme aina asiakkaitamme arvioimaan tapauskohtaisesti, mikä ratkaisu on paras niin taloudellisesti kuin toiminnallisestikin. Lisäksi täytyy muistaa, että kunnostetulle koneelle tulee aina jatkoturva kunnostuksen laajuuden mukaan. Tämän avulla asiakas saa huolettomia työtunteja aina jopa 8 000 tuntiin saakka. Voimme myös tarjota päästöluokan korotuksia valikoituihin koneisiin aina Stage V -tasolle asti”, lupaa Karppinen.

Seuraavan vuosisadan peruskunnostuksissa korostuvat teknologiset innovaatiot ja vastuullisuus.

”Digitalisaation ansiosta koneiden kunnostukseen voidaan hyödyntää tarkkaa data-analytiikkaa, mikä mahdollistaa ennakoivan kunnossapidon ja nopeammat kunnostusprosessit. Caterpillarilla seuraavat 100 vuotta tarkoittavat jatkuvaa kehitystä ja asiakaskeskeisyyttä. Asiakkaillemme haluamme sanoa, että olemme täällä tukemassa liiketoimintaanne kaikissa vaiheissa, nyt ja tulevaisuudessa. Rakennetaan yhdessä seuraavan vuosisadan menestystarina”, päättää Karppinen.

Avesco Finland Oy otti vetovastuun Caterpillarista Suomessa vuonna 2020. Nyt yritys työllistää noin 260 ihmistä ja myynti sekä jälkimarkkinointi kattavat koko Suomen. Keravan Saviolle rakennetun pääkonttorin avajaisia vietettiin kesäkuussa 2022.

Datakeskuksillekin varavoimaa

Dieselmoottorit ja niihin liittyvät voimansiirtoratkaisut ovat aina olleet tärkeä osa sekä Caterpillarin että Avescon liiketoimintaa. Cat-moottoreita käytetään muun muassa liikkuvissa työkoneissa, maatalouskäytössä, raideliikenteessä, kiinteissä asennuksissa ja laivoissa.

”Suomessa on useita konevalmistaja, jotka ovat jo vuosikymmeniä luottaneet työkoneissaan Cat-dieselmoottoreihin sekä maailmanlaajuiseen Cat-jälleenmyyjien verkostoon niiden huollossa. Avescolla on erittäin pitkä kokemus yhteistyöstä konevalmistajien kanssa. Dieselmoottoreita löytyy laaja valikoima eri päästömääräykset täyttäviä malleja”, kertoo moottoriliiketoiminnan vetäjä Markus Leppänen.

Tulevaisuudessa perinteisen dieselvoimansiirtoratkaisun rinnalle tulee nousemaan esiin sähköiset- sekä hybridivoimansiirtoratkaisut.

”Cat diesel- ja kaasugeneraattoreita on käytetty Suomessakin vuosikymmeniä varavoimakoneina mitä erilaisimmissa kohteissa. Viime vuosien aikana kysyntä erityisesti datakeskusmarkkinoilla on kasvanut merkittävästi sekä maailmalla että Suomessa.”

Avesco onkin yhdessä Caterpillarin kanssa vastannut Suomen suurimpien datakeskusten sähkönvarmennuksesta Cat-varavoimakoneilla.

”Vaikka diesel tulee vielä pitkään toimimaan pääasiallisena voimanlähteenä useimmissa sovelluksissa, tulee tulevaisuudessa näiden perinteisten ratkaisujen rinnalle nousemaan muun muassa energiavarastot, sähköiset voimansiirtoratkaisut sekä vety sekä muut vaihtoehtoiset polttoaineet”, ennustaa Leppänen.

Digitaalisuus lisääntyy

Jälkimarkkinointi on tärkeä osa asiakassuhteiden hoitamista ja jatkuvuuden turvaamista. Avescon jälkimarkkinointi palveleekin asiakkaita maanlaajuisesti viidellä huoltoalueella. Korjaamopisteitä on kahdeksan ja kenttähuoltomekaanikkoja 50.

”Avescon jälkimarkkinointi koostuu maarakennuskoneiden huolto- ja korjaustoimintaan liittyvistä ammattilaisista. Päätoimintoihin kuuluvat korjaus ja huoltotoiminnot kentällä ja korjaamoilla, koneiden peruskunnostukset sekä varaosapalvelut Caterpillar-asiakkaille”, tiivistää Avescon jälkimarkkinointijohtaja Taneli Riuttamäki.

Caterpillar tukee valmistajana jälleenmyyjiään laajasti eri osa-alueilla kuten takuuasioissa, teknisen tuen kysymyksissä tai liiketoimintaan liittyvissä asioissa.

”Maarakennuskoneiden jälkimarkkinointipalveluita vahvistetaan yhä enenevässä määrin digitaalisten palveluiden avulla. Caterpillar panostaa näihin ja on tässäkin asiassa markkinajohtaja. Tähän liittyy esimerkiksi sovellus koneen etäseurantaan ja diagnosointiin.”

Ja asiakkaat luottavat konseptiin, sillä jo noin 60 prosenttia koneista toimitetaan huoltosopimuksella. Ja luku on kasvamaan päin.

”Seuraavalle 100-vuotiskaudelle mentäessä koneet muuttuvat yhä enemmän automaattisiksi ja digitalisaatio lisääntyy. Jälkimarkkinoinnissa osaava tuki asiakkaalle korostuu. Samalla koneet itsessään tarjoavat enemmän koneiden käyttäjille avusteita ja tuottavuutta työntekoon. Erityisesti etähuollot ja diagnosointi korostuvat tulevaisuudessa”, valistaa Riuttamäki.

Hän korostaa, että Avesco toimii myös tulevaisuudessa yhdessä asiakkaiden kanssa löytäen uusia ja kehittyviä tapoja tukea sekä auttaa asiakkaita onnistumaan heidän omassa liiketoiminnassaan.

 

KUVAGALLERIA