Skip to main content

Uusia tapoja polttoaineen säästöön: Polttoainetalouden uusimmat parantajat

POLTTOAINEEN SÄÄSTÖ ON NYT TÄRKEÄMPÄÄ KUIN KOSKAAN

Polttoaine on edelleen suurin käyttökustannus useimmissa kalustoissa, joten on kannattavaa etsiä uusia tapoja polttoaineen säästöön. Se on myös konevalmistajilla etusijalla.

Tiukemmat päästövaatimukset ajoivat valmistajat kehittämään puhtaammin toimivia moottoreita, ja edistysaskeleet tuottivat myös suuria hyötyjä polttoainetaloudessa. Tulossa on kuitenkin lisää.

Ole valmiina näille innovaatioille – joitakin on jo saatavilla ja joitakin tulossa lähitulevaisuudessa.

HYÖDYNNÄ POLTTOAINETTA SÄÄSTÄVÄT INNOVAATIOT JO NYT

"Automaattiset" parannukset: Koska joutokäynti on polttoainetalouden pahin vihollinen, monet valmistajat tarjoavat koneisiin joutokäynnin hallintajärjestelmiä. Automaattinen joutokäyntitekniikka osaa vähentää moottorin kierroslukua joutokäynnille (tai sen alle), mikä vähentää polttoaineenkulutusta alle neljään litraan tunnissa. Automaattisammutusjärjestelmät sammuttavat koneen, jos se on ollut joutokäynnillä asetetun ajan.

Vaihtelevat tehotilat: Kaikki työt eivät edellytä koneen toimimista täydellä teholla, jolloin polttoainetta kuluu eniten. Toimintatilojen avulla käyttäjä voi valita tehokkaimman tehotason käsillä olevaan tehtävään. Monessa koneessa on "eco" asetus parasta polttoainetaloutta varten.

Koneen teknologia: Järjestelmät, jotka on suunniteltu auttamaan käyttäjiä työskentelemään nopeammin ja tarkemmin, kuten tasauksen ohjaus, kuorman mittaus sekä tiivistämisen hallinta, parantavat entisestään polttoainetaloutta. Työn valmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan ja toimien vähentäminen – samalla vähentäen virheitä ja toistoja – alentaa polttoaineenkulutusta.

ODOTETTAVISSA OLEVIA TEKNIIKOITA

Hukkalämmön talteenotto (WHR): Tiesitkö, että noin 50% dieselmoottorin tuottamasta energiasta menee hukkaan? Pakokaasun lämpö vastaa noin puolta tästä. WHR-järjestelmät pyrkivät keräämään tämän hukkaan menevän energian ja käyttämään sen uudelleen, jolloin voidaan paremmin hyödyntää palanut polttoaine.

Muuttuva venttiilien ohjaus (VVA): Autoalalla jo käytössä oleva VVA mahdollistaa sen, että moottori toimii korkeammalla tehokkuudella. Vastaavan tekniikan käyttöönotto rakennuskoneissa voisi tuoda 2–3% polttoainesäästöt.

Suljetun säädön palamisen hallinta: Tämä on myös jo autoalalla hyväksi todettu tekniikka. Suljetun säädön palamisen hallinta sallii palamisprosessin valvonnan ja ohjauksen reaaliajassa. Optimoimalla tehokkuus eri käyttöolosuhteissa ja ympäristöissä voidaan saada 2–4% parannus polttoainetalouteen.

Älykkäät polkimet: Jotkin valmistajat kehittävät hallintalaitteita, jotka antavat käyttäjälle fyysistä palautetta – kuten polkimia, jotka täristävät, jos käyttäjä kaasuttaa liian voimakkaasti, tai vastustavat liikettä, kun nopeutta pitää vähentää. Tavoitteena on karsia huonoja tapoja, jotka lisäävät polttoaineen kulutusta.

Kamerat vs. peilit: Japanissa on nyt laillista, että autonvalmistajat korvaavat sivupeilit kameroilla, millä parannetaan turvallisuutta poistamalla kuolleet kulmat. Sen arvioidaan myös parantavan polttoainetaloutta jopa 5%. Voisiko sama toteutua myös rakennuskoneissa?

Olisiko toiminnoillesi hyötyä näistä polttoainetta säästävistä innovaatioista? Käytä helppoa polttoainetalouden laskuria vertailuarvolle nykytilanteessasi ja keskustele sitten Cat®-konemyyjäsi kanssa saatavilla olevasta teknologiasta, jolla voit kuluttaa vähemmän polttoainetta ja säästää lisää.

 

Haluatko kuulla lisää uusista teknologioista ja ratkaisuista? Ottakaa minuun yhteyttä.

General Contact Form Finland

Contact form