VAIHTOEHTO UUDELLE KONEELLE – CAT® CERTIFIED REBUILD -PERUSKUNNOSTUS
—
Uutinen tuotettu yhteistyössä Kivirock-lehden kanssa.
Uusi elämä Cat-koneelle peruskunnostuksella, murto-osalla uuden koneen hinnasta? Kuulostaa jopa liian hyvälle ollakseen totta. Päätimme ottaa asiasta selvää peruskunnostuksen tehneeltä asiakkaalta, Oulun Autokuljetus Oy:ltä.
Avesco Cat Suomi tarjoaa käytettyihin Caterpillar -koneisiin Cat® Certified Rebuild - peruskunnostusta. Kunnostukset tehdään pääasiassa yrityksen Oulun ja Kuopion toimipisteissä, joissa on jo perustamisvaiheessa huomioitu kunnostustöiden vaatima tilantarve.
- Koneiden peruskunnostus on tarkkaa ja puhdasta tilaa vaativaa työtä. Kunnostukseen valitut osat puretaan "atomeiksi" ja mennään todella tarkasti läpi, jolloin riittävän iso tila ja ennen kaikkea tilan puhtaus on tarpeen.
Kunnostuksia on tehty Oulussa ja Kuopiossa yhteensä jo viitisentoista konetta, lisäksi komponenttikunnostuksia tehdään koko ajan kaikissa Avescon toimipisteissä, sanoo Avesco Cat Suomen Rebuild-toiminnoista vastaava" - Pertti Karppinen.
Koneen peruskunnostus on ehkäisevää kunnossapitoa.
"Koneiden tietyt komponentit pettävät jossain vaiheessa ja ajoissa korjaaminen säästää rahaa sekä aikaa. Jos komponenttia käytetään vikaantumiseen saakka, asiakas voi joutua käyttämään korjaamiseen jopa 2,5 kertaa enemmän rahaa. Kun komponentti korjataan ennen vikaantumista – hyödynnät samalla Cat-osiin sisältyvää arvoa – komponentit ovat suunniteltu käytettäväksi useammin kuin kerran. Komponentin loppuun ajolla on myös mahdollisia seurannaisvaurioita muihin osiin, joita ei yleensä tarvitsisi vaihtaa."
Karppinen kertoo tarinan korjausprojektista, joka tuli vastaan jokunen aika sitten.
"Meillä on yksi asiakas, jolla on Caterpillarin pyöräkuormaaja. Koneella ajettiin niin pitkään, että vaihteisto hajosi ja samalla teki tuhoa myös muuntimelle. Tässä vaiheessa koneella oli ajettu noin 20 000 h ja korjauskustannukseksi tuli noin 50 000 €. Vaihteistoremontin kustannus per konetunnit olivat näin ollen n.2,50 €/h. Jos koneeseen olisi tehty vaihteiston peruskunnostus 17 000 h kohdalla hintaan 28 000 euroa, niin kustannukset per konetunti olisi ollut 1,64 euroa per tunti. Ylimääräisille 3000 tunnille tuli hintaa 7.34 €/tunti. Tähän kun lisätään se, että työmaa seisoo koneen rikon takia vähintään päivän. Täytyy lisäksi hankkia varakone ja toimittaa se työmaalle, viedä hajonnut kone korjaamolle jne. Kustannuksia tulee väistämättä lisää puhumattakaan ylimääräisestä stressistä mitä projekti aiheuttaa. Ajoissa suunniteltu ja aikataulutettu kunnostus säästää kaikelta tuolta."
EDULLINEN TAPA LISÄTÄ TUOTTAVUUTTA
—
Avescolla kunnostusten kysyntä on lisääntynyt, kun tietoisuus niiden edullisista kustannuksista ja nopeudesta on tavoittanut asiakaskuntaa.
"Usein oletetaan, että peruskunnostus on todella kallis operaatio, mutta sitä se ei ole. Cat® -sertifioitujen peruskunnostusten avulla voit parantaa työkoneesi, kuten esimerkiksi kaivukoneen tai kuormaajan tehokkuutta ja suorituskykyä murto-osalla uuden koneen hankintakustannuksista. Peruskunnostukset verrattuna uuden koneen ostoon tuovat jopa noin 35-75 % säästöt riippuen aihion kunnosta ja kunnostuksen laajuudesta. Peruskunnostukset suunnitellaan ja räätälöidään aina yhteistyössä asiakkaan kanssa, jotta saadaan kustannustehokkain ratkaisu asiakkaan tarpeet ja koneen nykyinen kunto huomioon ottaen. Joskus käy myös niin, että kunnostuksen sijaan onkin järkevintä sijoittaa kokonaan uuteen koneeseen."
Lisäksi projektin aikataulu on melko nopea.
- Kun päätetään lähteä kunnostamaan ja tehdään ensimmäiset tarkistukset koneelle, mitä kannattaa tehdä, menee siitä valmiiseen koneeseen noin 20 viikkoa. Ensin kartoitetaan kunnostuksen tarve, sitten tilataan osat ja lopuksi kone otetaan joko Ouluun tai Kuopioon kunnostukseen. Aika, mitä kone on pois työmaalta, on 4–8 viikkoa riippuen kunnostuksen laajuudesta. Eli työosuus voidaan hyvin ajoittaa, vaikka kesälomien ajaksi, vinkkaa Karppinen.
KAIKILLE SERTIFIOIDUILLE KUNNOSTUKSILLE JOPA 48 KK / 10 000 TUNNIN LISÄTURVA
—
Cat® Certified Rebuild -kunnostus on riskitön ja tuottava sijoitus, jolla lisätään koneen käyttöikää useita vuosia. Asiakas saa kaikille sertifioiduille kunnostukselle kattavan lisäturvan jopa 48 kuukauden tai 10 000 tunnin ajalle. Kunnostuksia on kolmea eri tasoa, korjaustarpeesta riippuen.
- Sertifioitu voimansiirron kunnostus kattaa komponentit moottorista vetäville pyörille/teloille kuten moottorin, kardaaniosat, vaihteistot, siirtopyörät ja akselistot. Sertifioitu voimansiirto plus voidaan räätälöidä edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi pumpuilla, letkuilla, sylintereillä tai vaikka ohjaamon osittaisella tai kokonaisella kunnostuksella, esimerkiksi penkkien osalta. Sertifioitu koko koneen kunnostus on kattavin, noin 60-65% uuden koneen hinnasta maksava kunnostus, jossa koneen kaikki osat tarkastetaan ja kunnostetaan tai vaihdetaan. Lisäksi koneelle tulee uusi runkonumero sekä vuosimalli ja koneelle annetaan myös uuden koneen takuu, listaa Karppinen.
Samat jatkotakuut koskevat myös komponenttikunnostuksia.
"Teemme myös erillisten komponenttien kunnostusta ja ne voidaan tehdä komponentti kerrallaan esimerkiksi muunnin tai akseli, tai niitä voidaan yhdistellä keskenään asiakkaan tarpeiden mukaan. Komponenttikunnostuksia on myös kolmea eri vaihtoehtoa: räätälöity kunnostus, esimerkiksi laakerointi ja uudelleen tiivistys, sertifioitu komponentin kunnostus tai uusi/tehdaskunnostettu komponentti vaihdettuna."
OULUN AUTOKULJETUS OY TOIMITTAA MYÖS KIVIAINEKSET
—
Oululainen monialayritys, yksi Suomen suurimmista kuljetusliikkeistä, Oulun Autokuljetus Oy, tekee rahti- ja terminaalipalveluiden lisäksi maa- ja kiviainestuotantoa.
- Tuotamme Oulun Autokuljetuksen sekä Swerockin yhteiseltä avolouhokselta kiviainesta Oulun talousalueen tarpeisiin. Tarjoamme yhdessä koko paketin, louhinta ja murskaus tehdään Swerockin toimesta, altakanto, lastaus sekä kuljetus Oulun Autokuljetuksen toimesta. Vuoden 2023 ensimmäisten 11 kuukauden aikana olemme lastanneet kiviainesta 1,3 miljoonaa tonnia ja altakannettu 600000 tonnia eli tahti on kova, sanoo Oulun Autokuljetuksen kiviainestuotannosta vastaava Petteri Gullsten.
Louhoksella on töissä kolme Caterpillarin pyöräkuormaajaa, jotka työmaa työllistää täysin.
"Ne ovat pelanneet täällä oikeissa työolosuhteissa hyvin. Koneet ovat altakannossa ja lastauksessa, niille tulee raskasta työtä noin 5000 tuntia vuodessa."
KONE SAI UUDEN ELÄMÄN
—
Yhdelle yrityksen koneista, Caterpillar 980M-pyöräkuormaajalle tehtiin viime kesäksi sertifioitu voimansiirron peruskunnostus plus Avescon Oulun toimipisteessä.
- Koneella oli ajettu 20 000 tuntia ja mietimme, vaihdetaanko kone uuteen vai mitä tehdään. Avescon myyjältä tuli ehdotus, että sertifioitu kunnostus voisi olla järkevä vaihtoehto. Meillä on ennestään tieto kunnostetuista koneista, mutta projektin helppous ja edullisuus oli yllätys. Päädyimme sertifioitu voimansiirto plus -kunnostukseen, toukokuussa kone vietiin Ouluun ja heinäkuussa meillä oli täysin kunnostettu kone töissä. Kolmisen kuukautta on lyhyt aika, jos verrataan uusien koneiden toimitusaikoihin, sanoo Oulun Autokuljetuksen työpäällikkö Heikki Niemelä.
Koneen kunnostus tehtiin kattavasti aina kuljettajan penkkiä myöten.
- Koneeseen vaihdettiin moottorin perät, hydrauliletkut, paineakut, hydraulipumput ja -moottorit sekä käytössä kulunut kuljettajan istuin. Kunnostuskorjaus on hyvä vaihtoehto myös taloudellisesti, nyt meille tehty operaatio maksoi vain noin puolet uuden koneen hinnasta lisäten koneen käyttöikää useita vuosia. Kunnostuksen jälkeen meillä on tavoite ajaa koneella vielä seuraavat 5-6 vuotta eli 20-25 000 tuntia. Toki aika kertoo vielä tarkemmin kuinka hyvä sijoitus tämä kannaltamme oli, mutta luottavaisin mielin olemme. Avescon Oulun toimipisteen isot tilat mahdollistivat tehokkaan kunnostuskorjauksen.
- Erityiskiitos Avesco Cat Oulun Otto Raitiolle, jonka kanssa kaikki pelannut erinomaisesti projektin suunnittelusta toteutukseen. Muutoinkin huoltopalvelut ovat pelanneet Avescon kanssa hyvin – jos ongelmia tulee, tilaamme "ambulanssikyydillä" huoltomiehen montulle. Reagointinopeus on ollut hyvää, jos tarvetta on tullut, kehuu Niemelä.
”CATERPILLAR TUNTUU TÄYSIN UUDELTA”
—
Kunnostettua Caterpillar 980M-kuormaajaa ajava koneenkuljettaja Pasi Sipola on huomannut selkeän eron koneessa kunnostuksen jälkeen.
"Kunnostuksen jälkeen kone tuntuu täysin uudelta, välykset ovat poissa ja kone istuu hyvin käteen. Tuntuu, että voimaa ja tehoa tuli jopa lisää kunnostuksen jälkeen. Lisäksi pientä luksusta toi myös uusi kuljettajan istuin. Siinä tulee kuitenkin istuttua iso määrä tunteja vuodessa, joten sen hyvyyttä ei voi aliarvioida."
CAT KONEET OVAT RAKENNETTU UUDELLEEN RAKENNETTAVAKSI
—
Onko tarpeesi turvata tuleva työmaa yllättäviltä keskeytyksiltä vai haluatko antaa luotto koneellesi uuden elämän koko koneen peruskunnostuksella? Lue lisää Catin ja Avescon tarjoamista peruskunnostusvaihtoehdoista linkistä.
OAK:n kokemuksia voimansiirtolinjan peruskunnostuksesta
Cat 980 kuormaaja sai uuden elämän peruskunnostuksella
—
Voimansiirtolinjan peruskunnostuksen Cat 980 pyöräkuormaajaansa teettänyt Oulun Autokuljetus Oy kertoo kokemuksistaan, kun Ammattilehtien Hyviä uutisia!-tiimi kävi Oulussa.